PENGGUNAAN BUKU TEKS SEJARAH PADA PEMBELAJARAN SEJARAH INDONESIA DI KELAS X MIPA SMA NEGERI 2 PONTIANAK

Authors

  • Dini Kurnia Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.56997/kurikula.v9i1.1602

Keywords:

Usuage, History Textbook, History Learning

Abstract

The research aims to know about the use of textbooks history in Indonesian
Historical learning in class X MIPA of Senior High School 2 Pontianak. The method in this
research is descriptive qualitative. This research used three informants, the curriculum vice
principal, history teacher, and students. Data collection techniques were observation, interview,
and documentation. Data analysis used data reduction techniques, data presentation, and
drawing conclusions. The results of this research show that first, the use of history textbooks by
teacher is as an material to support the process of learning, while for students as an reference
material. Second, the strategy used by teacher in using history textbooks is explaining,
summaring, and group discussions, while the strategy used by students is noting important
points. Third, the obstacles experienced by teacher in using textbooks are external factors
namely the transition from online to offline, while the obstacles experienced by students are
internal factors namely not understanding certain parts of textbooks.

References

Annisa, Dewi. (2019). Pemanfaatan Buku Teks Sebagai Sumber Belajar Mata Pelajaran Sejarah Di SMA Muhammadiyah 2 Pontianak. (Skripsi Sarjana, Universitas Tanjungpura)

Cikka, Hairuddin. (2019). Sinopsis Dalam Pembelajaran Sejarah (Cara Mudah Memahami dan Mengingat Peristiwa Sejarah). Journal of Pedagogy, 2 (2), 300-306. https://doi.org/10.56488/scolae.v2i2.70

Darwati. (2011). Pemanfaatan Buku Teks Oleh Guru Dalam Pembelajaran Sejarah: Studi Kasus Di SMA Negeri Kabupaten Semarang. In Paramita, 21(1), 75-89. https://doi.org/10.15294/paramita.v21i1.1030

Djamaluddin, Ahdar., dan Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran, 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. CV. Kaaffah Learning Center

Djamarah, Syaiful Bahri., dan Aswan Zain. (2014). Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta

Firmansyah, Haris., & Ika Rahmatika Chalimi. (2021). Urgensi dan Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Sejarah pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Basicedu. 5 (5), 4053-4063. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1483

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Universitas Negeri Malang

Hasudungan, Anju Nofarof. (2021). Penggunaan Buku Teks Sejarah Indonesia pada Satuan Pendidikan Menengah Atas dalam Kurikulum 2013. Journal Education and Learning, 1(1), 12-19. https://doi.org/10.57251/el.v1i1.11

Husen, Saddam., Suranto., & Kayan Swastika. (2013). Pemilihan Dan Pemanfaatan Buku Teks Mata Pelajaran Sejarah Di SMA Negeri 2 Probolinggo. 1-8

Ismail, Muh. Ilyas. (2011). Pemberian Rangkuman Sebagai Strategi Pembelajaran. Jurnal Formatif, 1 (1), 48-57. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v1i1.62

Johar, Rahmah dan Latifah Hanum. (2016). Strategi Belajar Mengajar. Deepublish

Madjid, M. Dien., dan Johan Wahyudi. (2014). Ilmu Sejarah Sebuah Pengantar. KENCANA (Divisi dari PRENADA MEDIA Group)

Murdiyanto, Eko. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Teori dan aplikasi disertai Contoh Proposal). (LP2M) Universitas Pembangunan nasional “Veteran”

Nurhasnahwati dan Afriza. (2015). Micro Teaching: Panduan Praktis Keterampilan Dasar Mengajar. Pekanbaru: Kreasi Edukasi

Prastowo, Andi. (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. DIVA Press

Sakti, A. B. & Iis, H.H. (2023). Pemanfaatan Buku Teks Sejarah Oleh Guru. Jambura History and Culture Journal, 5, 56-69. https://doi.org/10.37905/jhcj.v5i2.20483

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta

Suyedi, S.S., & Yenni I. (2019). Hambatan-Hambatan Belajar yang Mempengaruhi Hasil Belajar Mahasiswa Dalam Pembelajaran Mata Kuliah Dasar Desain Jurusan IKK FPP UNP. Gorga Jurnal Seni Rupa, 08(01), 120-128. DOI: 10.24114/gr.v8i1.12878

Wahab, Gusnarib., dan Rosnawati. (2021). Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Penerbit Adab

Downloads

Abstract View: 187,

Published

2024-09-30