ANALISIS NILAI KARAKTER KREATIF DALAM BUKU BAHASA INDONESIA KELAS 4 KURIKULUM MERDEKA

Authors

  • Dewi Maryamitha Mujiana Universitas PGRI Semarang
  • Dina Prasetyowati Universitas PGRI Semarang
  • Novi Habsari SDN Palebon 01

DOI:

https://doi.org/10.56997/kurikula.v9i1.1556

Keywords:

Analysis of Creative Character Values, Merdeka Curriculum, Indonesian Language Book, Pancasila Student Profiles

Abstract

This study aims to determine the creative character values contained in the grade
4 Indonesian language textbook of the Merdeka Curriculum. This research is a qualitative study
using the text analysis method to study textbooks. The data of this research is the content of the creativity element of the Grade 4 Indonesian language textbook of the Merdeka Curriculum.
Based on the analysis, the Indonesian language book for grade 4 of the Merdeka Curriculum
contains creative character values in Chapters I, II, III, IV, V, VII, and VIII. This can be seen
from the creative elements included in each chapter. However, this element is not found in
Chapter VI because the focus is more on mastering the material

References

Ahyar, D. B. (2019). Analisis Teks Dalam Penelitian Kebahasaan (Sebuah Teori dan Aplikatif). Shaut al Arabiyyah, 7(2), 100. https://doi.org/10.24252/saa.v7i2.10273

Alanur, S. N., Jamaludin, J., & Amus, S. (2023). Analisis Profil Pelajar Pancasila Dalam Buku Teks Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 179–190. https://doi.org/10.31571/jpkn.v7i1.5787

Astari, T. (2022). Pengembangan Buku Teks dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Madako Elementary School, 1(2), 163–175. https://doi.org/10.56630/mes.v1i2.56

Fadilah, Rabi’ah, & Alim. (2021). Pendidikan Karakter. Agrapana Media.

Fajarwati, N. E., & Rochmiyati, S. (2024). Analisis Implementasi Profil Pelajar Pancasila Pada Buku Bahasa Indonesia Kurikulum Merdeka Untuk Siswa Kelas Empat SD. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 2848–2863. https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11974

Habibullah, N. (2023). Manajemen Pendidikan Karakter Pada Kurikulum Merdeka Belajar. AT-TA’LIM Jurnal Kajian Pendidikan Agama Islam, 5(1), 43–53.

Khairunisa, D. (2020). Menumbuhkan Karakter Kreatif dan Peduli Melalui Project Based Learning Pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Guru Dikmen dan Diksus, 3(1), 85–101. https://doi.org/10.47239/jgdd.v3i1.188

Muchlas Samani & Hariyanto. (2013). Pendidikan karakter konsep dan model. Jakarta, Indonesia: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, H. E. (2011). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta, Indonesia: Bumi Aksara.

Nahdiyah, U., & Arifin, I. (2022). Pendidikan Profil Pelajar Pancasila Ditinjau Dari Konsep Kurikulum Merdeka. Semnas Manajemen Strategik Pengembangan Profil Pelajar Pancasila pada PAUD dan Pendidikan Dasar.

Putri, D. P. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Era Digital. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 37. https://doi.org/10.29240/jpd.v2i1.439

Rosyidi, Z., & Atiqoh, L. I. (2024). Analisis Nilai Karakter Kreatif pada Buku Ajar Bahasa Indonesia Kelas 2 Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(1), 1–18. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.6704

Rufaidah, D., Rochmiyati, S., & Putro, D. B. W. (2021). Penerapan Karakter Sosial dalam Buku Bahasa Indonesia Kurikulum 2013 untuk Siswa SMP. Indonesian Language Education and Literature, 7(1), 1. https://doi.org/10.24235/ileal.v7i1.5464

Satria, I. B., Rochmiyati, S., & Khosiyono, B. H. C. (2023). Telaah Pendidikan Karakter Dalam Buku Teks Bahasa Indonesia Sd Kurikulum Merdeka. Tuladha : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 32–44. https://doi.org/10.30738/tuladha.v2i1.15287

Susanti, A., Darmansyah, A., Hardiansyah, H., & Rahman, A. A. (2023). Fostering Creativity through the Implementation of Pancasila Student Profiles in Elementary Schools. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(3). https://doi.org/10.20961/jdc.v7i3.78873

Downloads

Abstract View: 99,

Published

2024-09-30