EDUKASI LITERASI DIGITAL UNTUK PENCEGAHAN KENAKALAN REMAJA DI SDN MOJOREJO KABUPATEN MOJOKERTO
DOI:
https://doi.org/10.56997/abdiandaya.v3i2.2396Keywords:
Digital Literacy, Juvenile Delinquency, Negative Content, Character EducationAbstract
The rapid development of digital technology has affected the behavior of children, including elementary school students who are vulnerable to exposure to negative digital content such as violence, covert pornography, hate speech, and disrespectful behavior. This condition has the potential to trigger early juvenile delinquency if not accompanied by adequate education and supervision. This service activity aims to provide digital literacy education to elementary school students as an effort to prevent deviant behavior due to unhealthy digital media consumption. The activity was carried out at SDN Mojorejo, Mojopilang Village, Mojokerto Regency involving 30 students in grades V and VI. The method used was participatory-educative through interactive lectures, group discussions, digital situation simulations, educational video screenings, and value reflections. The results showed a significant increase in students' understanding of negative digital content, ethical use of digital media, and awareness of the dangers of excessive gadget use. The average post-test score increased by 32-37 points compared to the pre-test on all indicators. Students showed high enthusiasm, active participation, and positive commitment to healthy internet use. Teachers and parents also gave good responses and supported the sustainability of similar programs. This activity proves that digital literacy education from an early age, with the right approach, can be a strategic step in shaping student character and preventing the growth of juvenile delinquency due to the negative influence of digital media.
Abstrak:
Pesatnya perkembangan teknologi digital telah mempengaruhi perilaku anak-anak, termasuk siswa sekolah dasar yang rentan terhadap paparan konten digital negatif seperti kekerasan, pornografi terselubung, ujaran kebencian, serta perilaku tidak sopan. Kondisi ini berpotensi memicu munculnya kenakalan remaja usia sekolah jika tidak disertai dengan edukasi dan pengawasan yang memadai. Kegiatan pengabdian ini bertujuan untuk memberikan edukasi literasi digital kepada siswa SD sebagai upaya pencegahan perilaku menyimpang akibat konsumsi media digital yang tidak sehat. Kegiatan dilaksanakan di SDN Mojorejo, Desa Mojopilang, Kabupaten Mojokerto dengan melibatkan 30 siswa kelas V dan VI. Metode yang digunakan adalah edukatif-partisipatif melalui ceramah interaktif, diskusi kelompok, simulasi situasi digital, pemutaran video edukasi, serta refleksi nilai. Hasil kegiatan menunjukkan adanya peningkatan signifikan dalam pemahaman siswa mengenai konten digital negatif, etika penggunaan media digital, serta kesadaran akan bahaya penggunaan gadget secara berlebihan. Rata-rata skor post-test meningkat 32–37 poin dibandingkan pre-test pada seluruh indikator. Siswa menunjukkan antusiasme tinggi, partisipasi aktif, serta komitmen positif terhadap penggunaan internet secara sehat. Guru dan orang tua juga memberikan tanggapan yang baik dan mendukung keberlanjutan program serupa. Kegiatan ini membuktikan bahwa edukasi literasi digital sejak usia dini, dengan pendekatan yang tepat, mampu menjadi langkah strategis dalam membentuk karakter siswa dan mencegah tumbuhnya kenakalan remaja akibat pengaruh negatif media digital.
Kata Kunci: Literasi Digital, Kenakalan Remaja, Konten Negatif, Edukasi Karakter
Downloads


Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ABDIANDAYA : Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.