PENDAMPINGAN SEKOLAH ORANG TUA HEBAT (SOTH): UPAYA PEMBERDAYAAN MASYARAKAT UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PSIKOSOSIAL ANAK DESA POCOL KECAMATAN SINE
DOI:
https://doi.org/10.56997/abdiandaya.v2i2.1569Keywords:
Empowerment Great Parents School, Community, Psychosocial, ChildrenAbstract
This service aims to provide assistance in empowering the community of Pocol Village, Sine District through the Great Parent School (SOTH) in improving the psychosocial quality of children. The method used is the Participatory Action Research (Par) method. The results of the activities show that the SOTH program makes a positive contribution to improving children's social and emotional skills. Parents report significant changes in the way they educate and accompany their children, especially in terms of communication, managing emotions, and understanding their children's psychosocial needs. In addition, the interaction between children and parents becomes more harmonious and supports the child's more stable emotional development. However, several challenges were also identified, such as a lack of ongoing support and limited resources that affected the long-term effectiveness of the program. It is hoped that the findings of this research can provide input for the development of similar programs in the future to support children's optimal psychosocial development.
Keywords: Great Parents School, Community Empowerment, Psychosocial, Children.
Abstrak:
Pengabdian ini bertujuan untuk melakukan pendampingan pemberdayaan masyarakat Desa Pocol Kecamatan Sine melalui sekolah orangtua hebat (SOTH) dalam meningkatkan kualitas psikososial anak. Metode yang digunakan, yaitu metode Participatory Action Research (PAR). Hasil kegiatan menunjukkan bahwa program SOTH memberikan kontribusi positif terhadap peningkatan keterampilan sosial dan emosional anak-anak. Para orang tua melaporkan adanya perubahan signifikan dalam cara mereka mendidik dan mendampingi anak, terutama dalam hal komunikasi, pengelolaan emosi, dan pemahaman terhadap kebutuhan psikososial anak. Selain itu, interaksi antara anak dan orang tua menjadi lebih harmonis dan mendukung perkembangan emosional anak yang lebih stabil. Namun, beberapa tantangan juga diidentifikasi, seperti kurangnya dukungan berkelanjutan dan keterbatasan sumber daya yang mempengaruhi efektivitas jangka panjang program ini. Temuan penelitian ini diharapkan dapat menjadi masukan bagi pengembangan program sejenis di masa depan untuk mendukung perkembangan psikososial anak secara optimal.
Kata Kunci: Sekolah Orang Tua Hebat (SOTH), Pemberdayaan Masyarakat, Psikososial, Anak
Downloads

